Caution: Translations of Quran and Ḥadīth may lead to possible misapplications and misinterpretations. This site is intended for students of sacred knowledge that are proficient in comprehending classical Arabic and have a strong foundation in Islamic sciences. Also note that religious injunctions rely on several aspects beyond what one may glean through reading individual aḥādīth.
suyuti:165-139bʿUmar b. Ibrāhym > Ayyūb b. Sayyār > Muḥammad b. al-Mnkadir > Jābir > Jāʾ al-ʿBbās b. ʿAbd al-Mṭlib > al-Nabi ﷺ And ʿAlayh Thyāb Bīḍ Falammā Naẓar Ilayh Tabassam > al-ʿAbbās Yārasūl
Request/Fix translation

  

السيوطي:١٦٥-١٣٩b

" عَنْ عُمَرَ بْنِ إِبراهيمَ، عَنْ أَيُّوبَ بنِ سَيَّارٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بنِ المنكَدِرِ، عَنْ جَابِرٍ قَالَ: جَاءَ العبَّاسُ بْنُ عَبْدِ المطلِبِ إِلَى النَّبِىِّ ﷺ وَعَلَيْه ثيابٌ بِيضٌ، فَلَمّا نَظَرَ إِلَيْه تَبَسَّمَ، فَقَالَ: الْعَبَّاسُ يَارَسُولَ الله -: مَا الْجَمَالُ؟ قَالَ: صَوَابُ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ، قَالَ: فَمَا الْكَمَالُ؟ قَالَ: حُسْنُ الفِعَالِ بِالصَّدْقِ ".  

[ق] البيهقى في السنن وقال: تفرد به عمر، وليس بالقوى، [كر] ابن عساكر في تاريخه وابن النجار