Caution: Translations of Quran and Ḥadīth may lead to possible misapplications and misinterpretations. This site is intended for students of sacred knowledge that are proficient in comprehending classical Arabic and have a strong foundation in Islamic sciences. Also note that religious injunctions rely on several aspects beyond what one may glean through reading individual aḥādīth.

قَوْلُهُ تَعَالَى: {وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاضِرَةُ إِلَى رَبِّهَا نَاظِرَةٌ} [القيامة: 23]

nasai-kubra:11574Ibrāhīm b. Yaʿqūb > Abū al-Nuʿmān > Abū ʿAwānah > Abū Dāwud > Muḥammad b. Sulaymān > Abū ʿAwānah > Mūsá b. Abū ʿĀʾishah > Saʿīd b. Jubayr

[Machine] I said to Ibn Abbas, "Is it you or the Prophet Muhammad ﷺ who said, 'Closer to you and closer?'" He replied, "The Prophet Muhammad ﷺ said it, and Allah revealed the wording to Ibrahim."  

الكبرى للنسائي:١١٥٧٤أَخْبَرَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ يَعْقُوبَ حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ وَأَخْبَرَنَا أَبُو دَاوُدَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ

قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ {أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى} [القيامة 34] قَالَهُ رَسُولُ اللهِ ﷺ وَأَنْزَلَهُ اللهُ ﷻ؟ قَالَ قَالَهُ رَسُولُ اللهِ ﷺ ثُمَّ أَنْزَلَهُ اللهُ اللَّفْظُ لِإِبْرَاهِيمَ  


See similar narrations below:

Collected by Ḥākim
hakim:3881ʿAlī b. Ḥamshādh al-ʿAdl > ʿĀrim > Abū ʿAwānah > Mūsá b. Abū ʿĀʾishah > Saʿīd b. Jubayr

[Machine] I said to Ibn Abbas, "Is it something that the Messenger of Allah ﷺ said or something that Allah revealed?" He replied, "It is something that the Messenger of Allah ﷺ said, and then Allah revealed it."  

الحاكم:٣٨٨١حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ حَمْشَاذَ الْعَدْلُ ثنا عَارِمٌ ثنا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ

قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ {أَوْلَى لَكَ فَأَوْلَى} [القيامة 34] أَشَيْءٌ قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ أَوْ شَيْءٌ أَنْزَلَهُ اللَّهُ؟ قَالَ «قَالَهُ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ ثُمَّ أَنْزَلَهُ اللَّهُ»  

هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ الشَّيْخَيْنِ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ على شرط البخاري ومسلم